Szakmai egyeztető fórumot tartott május 25-én a Zsámbéki-medence Térségfejlesztő Kht. Herceghalmon, a HKG RT. tanácstermében. A fórumra meghívót kaptak a 1104-es út mentén fekvő települések (Pilisjászfalu, Tinnye, Perbál, Tök, Zsámbék) polgármesterei, az ügyben illetékes állami hivatalok megbízottjai és az érintett választókerületek (Pest-megye 9. és 10.) országgyűlési képviselői.
Előzmények
A nyolcvanas évek végétől a térségünkben is erőteljesen megnövekedett teher- és személygépjármű forgalom fokozatosan "fedezte fel" a 1104-es utat, mint a 10-es főút és az M1 autópálya közötti átjárás lehetőségét. A kétezres évek elejére a hatalmas forgalom egyre nagyobb terhet rótt az útvonalon fekvő települések lakóira. A lakosság elégedetlensége szervezett tiltakozásban öltött testet, a 2002 nyári félpályás útlezárások országos nyilvánosságot kaptak.
A lakossági megmozdulások nyomán a közútkezelő és a településeket képviselő civil szervezetek, valamint önkormányzatok tárgyalóasztalhoz ültek, ahol döntés született a legnagyobb terhet jelentő nehéztehergépjármű-forgalom (12,5 tonna felett) korlátozásáról. Ekkor került ismét napirendre a helyiek szerint ötletként már több évizede felmerült zsámbéki-medencei elkerülő út megvalósítása is.
A fórumot Nagy Zsolt, a Térségfejlesztő Kht. igazgatója nyitotta meg, majd átadta a szót Adrovicz Miklósnak, a nyomvonal kialakításával megbízott Turaterv iroda vezető tervezőjének.
Adrovicz úr arról számolt be, hogy elkészült a jelenleg véglegesnek tekintett nyomvonali terv, ami alapját képezi az engedélyeztetési eljárásnak.
Nágel Béla (Nemzeti Autópálya RT.) ismertette a további ütemezést, mely szerint az engedélyeztetés 2006 novemberére lezárulhat, azaz jogerőssé válhat az elkerülő út építési engedélye. Ezt közbeszerzési eljárás követi, melynek folyományaként 2007 nyarára rendelkezésre állhatnak a kiviteli tervek. Ezt követően - megfelelő finanszírozási háttér megléte esetén - gyakorlatilag azonnal megkezdődhet a kivitelezés.
Székhelyi Balázs az UKIG (Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság) képviseletében kiemelte, hogy a jelenlegi nyomvonal nem tartalmazza a zsámbékiak által szorgalmazott mányi elkerülő szakaszt, melynek megvalósítására a közeljövőben nem lát lehetőséget.
Ezután Horváth úr, a pilisi kistérség NFT (Nemzeti Fejlesztési Terv) tanácsadója kapott szót és kitért a már említett finanszírozásra. Elmondta, hogy - noha az NFT végső jóváhagyása csak ez év őszén történik meg - a szóbanforgó út szerepel abban és ez minden bizonnyal így is marad. Azaz, mire az engedélyek jogerőssé válnak, tisztázódik a finanszírozási helyzet is és 2007 második felében megkezdődhet a kivitelezés.
Bocsi Miklós budakalászi jegyző, közigazgatási szakértő felhívta a jelenlévők figyelmét arra, hogy a jelenlegi nyomvonalra kiadandó építési engedélyek esetleges megfellebezése bizonytalan távolba tolhatja el az út megépítését.
Ezután a települési képviseletek kaptak szót. Domokos Kázmér zsámbéki alpolgármester kiemelte a mányi szakasz megépítésének fontosságát, de emiatt nem fogják a már elfogadott nyomvonalat módosíttatni. Tök képviselői éppen testvérvárosi látogatáson tartózkodtak Wettenbergben, de tudomásunk szerint ők sem fogalmaznak meg ellenvetéseket. Kemenczei Kálmán perbáli polgármester elmondta, hogy ők már régóta szorgalmazzák a megépítést. Felhívta a figyelmet arra, hogy minden halasztás csak rontja a helyzetet a folyamatosan növekvő forgalom miatt.
Tinnye képviseletében Bak Ferenc polgármester fenntartásokat hangoztatott, de ők is hozzájárulnak a nyomvonalhoz. Az általuk problémásnak tarott szakasz áttervezésének költsége 2,2 mFt lenne áfa nélkül, ennek előteremtésére a tinnyeiek nem látnak lehetőséget. Pilisjászfalu polgármestere - fenntartva hozzájárulásukat - a Dorog felőli bevezető szakasszal kapcsolatos gondokra hívta fel a figyelmet, nem kizárva esetleges későbbi lakossági akciók lehetőségét. Véleményük szerint célszerűbb lenne az útcsatlakozást a településtől ca. 200 m-rel kijebb megépíteni. Itt az áttervezés bruttó 1.850 eFt-ba kerülne, ennek közel felét a település költségvetése biztosítani tudná.
Adrovicz úr válaszában elmondta, hogy a problémás szakaszok áttervezése műszakilag megoldható. Amennyiben az esetleges módosítások engedélyeztetése "utoléri" az eredeti dokumentumokat, akkor a megvalósítás sem fog késedelmet szenvedni.
Gulyás Dénes, Pest-megye 10. választókerületének frissen megválasztott országgyűlési képviselője hangsúlyozta, hogy még tájékozódnia kell, de a térségben gyakran közlekedőként jól ismeri a gondokat és minden rendelkezésére álló eszközzel elő fogja az út megépítését segíteni.
Végezetül Nagy Zsolt foglalta össze a jelelegi helyzetet, miszerint a települések - noha kisebb-nagyobb fenntartásokkal - elfogadják a jelenlegi nyomvonalat, a tervek és a finanszírozás pedig rendben lévőnek tekinthetők.
Ezek után joggal bízhatunk abban, hogy hosszú idő után végre megnyugtató módon rendeződik a zsámbéki-medencei elkerülő út sorsa és két-három éven belül megépül, mindannyiunk hasznára és javára.