ERŐSÍTSE MEG POZÍCIÓJÁT Magyarország legdinamikusabban fejlődő térségében!
Hirdessen a Zsámbéki-medence Regionális Hírmagazinban!
Nyári AKCIÓ - 20% ENGEDMÉNY! ...>>>
Talentis Klub Biatorbágyon Elővárosi vasút a medencében
Az elővárosi vasút fontos szerepet tölthet(ne) be a medence életében. A Talentis Program felkérésére az ezzel kapcsolatos elképzelésekről tartott tájékoztatást a MÁV illetékes szakértője június 29-én Biatorbágyon.
Nagy Zsolt, a Zsámbéki-medence Térségfejlesztő Kht. vezetője bevezetőjében elmondta, a Talentis Program megvalósulásához elengedhetetlen a jó közlekedési infrastruktúra. Ezért keresték meg másfél évvel ezelőtt a MÁV-ot az elővárosi vasút ötletével. A kedvező fogadtatásnak köszönhetően a vasúttársaság igen gyorsan külön csoportot hozott létre a projket kidolgozására. A politikai akarat is megszületett, hiszen a kormány is támogatja az elővárosi vasútrendszer kialakítását.
Köller László, a MÁV illetékes szakértője először az állami vasúttársaság teljes modernizálását vázolta röviden, majd az elővárosi vasúti fejlesztésekről beszélt, végül ismertette a Zsámbéki-medencét érintő változásokat.
Ezek szerint az elmúlt másfél évtized demográfiai mozgásai, a gazdasági struktúra változásai egyre sürgetőbb feladattá teszik a budapesti agglomeráció kulturált közlekedésének biztosítását. Ennek egyik igen fontos eleme lehet az elővárosi vasút, amely jelentős mértékben a közösségi közlekedés igénybe vételére ösztönzi a jelenleg autóval utazókat is. Ahhoz persze, hogy valóban igénybe vegyék az elővárosi járatokat, több feltételnek is teljesülnie kell. Meg kell szervezni a kapcsolódó közlekedést, őrzött P+R parkolókat kell kialakítani, modern és kulturált (klimatizáltság, alacsony padlómagasságú beszálló tér, önműködő ajtók) vasúti szerelvényeket kell munkába állítani.
Ennek tudatában vágtak neki a fejlesztésnek. Az elkészült tervek szerint a medencén áthaladó vasúti forgalomnak 44 %-át adó elővárosi forgalmat kell lefedni a fejlesztéssel. A beruházás során felújítják, illetve bővítik Biatorbágy, Herceghalom és Bicske vasútállomását, őrzött parkolókat alakítanak ki. Lényeges, hogy ez az első olyan elővárosi vasút fejlesztés, amelyhez uniós támogatást sikerült szerezni (Környezetvédelmi és Infrastrukturális Alap – KIOP).
A bevezető vonalak vége a Kelenföldi, Déli vagy Keleti pályaudvarok bármelyike lehet, ahol kapcsolódnak a metróhálózathoz, így a fővárosi dugók egy része is kikerülhető az elővárosi vasút igénybevételével.
Lapunk kérdésére válaszolva a szakértő elmondta, hogy a Nemzeti Fejlesztési Terv II. (NFT II.) a 2007–2013. közötti időszakra összesen 60 milliárd forintot irányoz elő az elővárosi vasúthálózat fejlesztésére. Ennek fele a vonatok korszerűsítéséhez szükséges, a másik feléből finanszírozzák az egyéb – épületfelújítás, parkoló építés stb. – költségeit, s a 2010-ig befejeződik a beruházás. Az első (500-600 fő szállítására alkalmas) modern elővárosi szerelvények forgalomba állása azonban jóval korábban, akár már a jövő évben is megtörténhet. Amint lezárult a vonatbeszerzési tender, s eredményt hirdetnek, azonnal szállítják a szerelvényeket.
(A MÁV elővárosi vasút beszerzésére kiírt közbeszerzési pályázatát – amelyet a Ganz Transelektro és a Stadler közös ajánlata nyert meg – megtámadta a vesztes kanadai Bomardier, mondván, az ő ajánlata kedvezőbb volt. A Közbeszerzési Döntőbizottság a panasznak helyt adott, s új eljárásra utasította a MÁV-ot. Az ismételt értékelésen megint a Stadler nyert, amelyet újból megtámadott a kanadai vetélytárs. Jelenleg nincs még érvényes nyertese a tendernek– a szerk.)