Alfa hullámokkal a gyógyulás útján ILF Neurofeedback
Ügyesen manőverez az űrhajó a világűrben. Sorra kerüli ki az akadályokat, miközben folyamatosan gyorsul. Haladása hamarosan egyenletessé válik, szinte kisimul. Ahogyan a másik monitoron is szemmel láthatóan simulnak ki a nemrég még zaklatottságot, feszültséget mutató ábrák. A kis páciens látható örömmel terelgeti űrhajóját a hipertérben, miközben agyhullámai egyre inkább a teljes ellazultságot jelentő alfa állapotot tükrözik. (a cikk a kép után folytatódik)
Bánáti István - eredetileg mérnökember - saját legszűkebb köréből, kisfiának gyógyítása során ismerte és tanulta meg az ILF neurofeedback (Infra Low Frequency - nagyon alacsony frekvencia - a szerk.) technika eredményességét. A kifejlesztőiről Othmer módszernek elnevezett eljárást eredetileg egy kanadai házaspár alakította ki két évtizeddel ezelőtt és azóta is folyamatosan fejlesztik világszerte, felhasználva a neuropszichológia és nem utolsó sorban az informatika új eredményeit.
Az eljárás során agyhullámokat vezetnek ki tapadó elektródákkal (vagyis teljesen fájdalommentesen) a páciens fejbőréről, melyek egy számítógépre kerülnek kiértékelésre. Normál állapotban az (agyi) EEG jelek túlnyomó többségét ún. béta hullámok alkotják, amik a napközbeni éber állapotot képezik le. A cél, hogy a relaxációt jelentő alfa hullámok kerüljenek túlsúlyba, sőt, teljes ellazulás esetén megjelenhetnek az egyébként csak közvetlenül az elalvást megelőző időszakban megjelenő ún. théta hullámok is.
Az ILF Neurofeedback egyik nagyszerűsége, hogy a módszer egy tudat alatt végbemenő tanulási folyamat. A tréningezett személy együttműködése annyiban szükséges, hogy hajlandó legyen a képernyőt figyelni. Az eljárás során egyfajta körforgás alakul ki (feedback, vagyis visszacsatolás). A szoftver felerősíti és értelmezi az EEG jeleket, majd pozitív vagy negatív jelzésekkel tereli a pácienst a megfelelő agyi tevékenység irányba. (a cikk a képek után folytatódik)
Az agyhullámok alakulását szemléletes módon egy monitoron követheti az egészségügyi szakszemélyzet (esetünkben gyógypedagógus), ami a korszerű szoftvernek köszönhetően térhatású színes ábraként jelenik meg. Eközben a kis páciens egy nagyobb monitoron „játszik”, valójában az agyhullámaival irányítja vagy a fent említett űrhajót, vagy valamilyen, a választható lehetőségek között szereplő karaktert. Ha az agyhullámok közelítik a kívánatos állapotot, akkor a pálya is egyre könnyebben kezelhetővé válik (gyorsul az űrhajó, kevesebb lesz az akadály stb.), vagyis a számítógép mintegy megjutalmazza a kezelt személyt (ne mondjunk beteget, hiszen a módszer teljesen egészséges emberekre is alkalmazható, javítja a stressztűrésüket, koncentrációs képességüket és még számos pozitív hatással bír). Amúgy a módszer alapelve nyilvánvalóan nem új, több ezer éves meditációs technikákra nyúlik vissza (jóga például), újdonsága a modern technika által nyújtott egyszerűbb megvalósíthatóságban és a jobb külső kontrollban - szó szerint monitorozásban – rejlik.
A kezelés hatásossága szembeszökő, néha már az első ülés után jelentős javulás következik be nehezen kezelhető, magatartászavaros vagy egyéb problémákkal küzdő gyermek páciensek állapotában. A szülők együttműködése természetesen elsőrendű követelmény; a kezelés időtartama alatt – ez néhány héttől hosszabb ideig, a kiindulási állapottól függően akár hónapokig, ritkábban egy-két évig még a megszokottnál is nagyobb odafigyelést igényel. A kezelést természetesen igen alapos kikérdezéses állapotfelmérés előzi meg.
Az ILF neurofeedback kezelés bizonyítottan több évtizedes eredményességet tudhat maga mögött az alábbi területeken: Tanulási nehézségek, megkésett fejlődés, ADD/ADHD, autizmus, Asperger-szindróma, viselkedési zavarok, alvászavarok, migrén, tikk, függőségek, depresszió, stresszkezelés és -feldolgozás, döntéshozatal valamint általános teljesítményfokozás.
Fontos kiemelnünk, hogy a neurofeedback más fejlesztésekkel kombinálva még hatékonyabb. A zsámbéki fejlesztőben diplomás gyógypedagógus tud megfelelően foglalkozni az óvodás korú és alsó tagozatos gyermekekkel ha a szülők igénylik.
Az óvodás korú és alsó tagozatos fejlesztés az alábbiakra terjed ki:
Egyénre szabott fejlesztés a gyermek készségeinek, képességeinek tökéletesítésével, gyermekközpontú módszerek segítségével, valamint szükség esetén egyes tantárgyakból korrepetálás, felzárkóztatás.
A fejlesztő tevékenység magában foglalja a következőket:
- gyógypedagógiai felmérés
- óvodás korú gyermekek iskolára való felkészítése
- általános iskola alsó tagozatos tanulói számára tantárgyi korrepetálás, felzárkóztatás
- sajátos nevelési igényű, tanulási nehézséggel küzdő gyermekek fejlesztése
- készség- és képességfejlesztés
- diszlexia prevenció
A neurofeedback módszer néhány hónapja már Zsámbékon is elérhető: a Gyermelyen lakó Bánáti házaspár a Petőfi Sándor u. 22. alatt nyitott korszerűen felszerelt, kényelmes fejlesztő helységet. Telefonszámuk, ahol készségesen válaszolnak a felmerülő kérdésekre: 06 20-411-1721. Facebook címük: