Tel.: 20-921-6851
E-mail: ujsag@zsambekimedence.hu
2018. november

Pilóta nélkül, avagy előttünk a drónok kora?
Drón konferencia és expo

("Drone - an unmanned aircraft or ship guided by remote control or onboard computers" - Webster)

(a cikk a kép után folytatódik)
(Fotó: Jared Brashier)

Két rövid, a témába vágó hírrel kezdte előadását Szepessy Kornél, a HungaroControl (a magyar légiforgalom iránytásáért felelős állami vállalat) vezérigazgatója. Az első: cigarettacsempészeket fogtak el az ukrán-magyar határon (eddig semmi különös), akik drónokkal (na, innen már érdekes) juttatták át az „árut” a határon. A második: pár nappal ezelőtt egy drón a biztonságosnak tartott távolságon belül közelített meg egy utasszállító repülőgépet, miközben az utóbbi éppen leszálláshoz készült a Liszt Ferenc (aka Budapest Ferihegy) repülőtérhez közeledve.

Bárhogyan is értelmezzük, értékeljük ezeket a híreket, egyvalamit kétségtelenül tudomásunkra hoznak a ténytartalmukon túlmenően is. Nevezetesen, hogy a drónok hétköznapi beszédtémává váltak, akár akarjuk, akár nem, mindennapi életünk részesei lettek.

Hosszú volt az út az 1991-es Öbölháború Predatorától a mostani konferenciáig. A katonai alkalmazás szép lassan, vagy nem is olyan lassan, érintve útközben a rendvédelmet, katasztrófavédelmet, átszivárgott, vagyis inkább átrepült a polgári felhasználásba. Ami talán szembetűnöbb, mára gyerekek, hobbisták köznapi játékszere kett, amiről viszont kevesebbet tudunk, az a céges, (nagy)vállalati felhasználás, ipar, mezőgazdaság, közműszolgáltatás és társai. Pedig, ahogy az előadásokon is elhangzott, az üzleti szféra már nemcsak „ugrásra kész”, hanem évről évre nagyobb részt hasít ki az amúgy is dinamikusan növekvő drónszegmensből.

Ezzel a gondolattal térjünk is vissza a konferenciához, pontosabban az „(Első) Drón Konferencia és Expo”-hoz. A konferencia megrendezésének több apropója is volt, ebből talán a legjelentősebbet emelnénk ki. Miközben, ahogy fentebb is kifejtettük, a drónok felhasználási területei rohamosan bővülnek, ezzel együtt pedig létszámuk is megtöbbszöröződött (becslések szerint a drónos repülések száma Magyarországon 2025-ra elérheti a napi harmincezres számot.), ugyanakkor a bürokratikus szabályozás, ahogyan errefelé gyakran, ezúttal is mérföldekkel, vagy inkább évekkel-évtizedekkel van lemaradva a technikai és technológiai fejlődés mögött. A jelenlegi állapot szerint, amennyiben valaki jogkövető módon próbálja drónját „reptetni”, eseti légtérhasználati engedélyt kell kérnie, legkésőbb harminc nappal a tervezett drónrepülés előtt. Ez a határidő az esetek többségében betarthatatlan és életszerűtlen, gondoljunk csak balesetekre, műszaki havariahelyzetekre, vagy akár a média óránként változó igényeire. Jelenleg a cégek úgy próbálnak ennek a kihívásnak megfelelni és egyben jogkövető magatartást folytatni, hogy folyamatosan megújíttatják ezt a bizonyos légtérhasználati engedélyt, akár van konkrét repülési igény, akár nincs.

A konferencia jó alkalmat kínált egy fontos bejelentésre is: Az iparág magyarországi szereplői (HungaroControl, a magyarországi T-Systems, az R-Sys és a Rotors & Cams) igyekezvén többek között megoldást találni a tisztázatlan jogi helyzetre is, a napokban alapították meg az UTM Innovation Hub nevű szervezetet, ami a jövőben a drónreptetés szabályozásán, valamint az ezt lehetővé tévő keretrendszer fejlesztésén is dolgozik.

Ezután több érdekes előadást hallhattunk a drónok felhasználási lehetőségeiről, a tervezők már mesterséges intelligencia által irányított drón-rajokról beszélnek, a lehetőségek szinte korlátlanok. Még külföldi előadó is volt, Mr. Olivier Rea az USA-ból, aki a Thales léginavigációs rendszernek a drónokkal kapcsolatos tapasztalatait ismertette.

Az egész napos konferencia az előadások után a részt vevő szakmai szervezetek és érdekeltek kerekasztal beszélgetésével folytatódott, melynek végén valamennyi résztvevő egy mondatban foglalta össze az általa kívánatosnak tartott továbblépési irányt. Ezt követően szekcióülésekre került sor, ahol a hallgatóság tagjai, közöttük sokan szintén a téma avatott szakértői, is szót kaptak, kérdéseket tehettek fel, javaslatokkal élhettek.

Bízunk benne, hogy ez a konferencia csak az első lépés volt, és a „drónosok” hamarosan egy előremutató, európai szintű jogi és társadalmi környezetben folytathatják tevékenységüket anélkül, hogy bárki mást is sérelem érne. Abban pedig különösen bízunk, hogy ez a konferencia egy sorozat nyitórendezvénye volt, és a következő alkalommal már az időközben elért eredményeket vehetjük majd sorra.

Árkos Antal okl. villamosmérnök, érdeklődő laikus
Vissza az oldal tetejére ... >>>
Vissza a Zsámbéki-medence Regionális Hírmagazin főoldalára ... >>>